تاریخچه سیلیکون ولی

شاید تابحال نام سیلیکون ولی "”silicone valley یا همان دره سیلیکون ولی را شنیده باشید، این دره برای اولین بار در اوایل دهه 1970 به این نام شناخته شد که مرکز برندهای سرشناس دنیا در حوزه فناوری می‌باشد. چند دهه است که این منطقه با حضور تعداد زیادی از شرکت های فناوری مستقر شده شهرت بسیاری در استارتاپ و کسب و کارها پیدا کرده است. ایده ساخت چنین منطقه ای را یکی از استادان دانشگاه استفورد، "فردریک ترمان" داده است، او این ایده بسیار خلاقانه را در حالی که جهان با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد به همراه دو تن از دانشجویان خود به نام های دیوید و ویلیام داد. فردریک ترمان این دانشجویان را از لحاظ کمک های مالی پوشش داد و برای پیشرفت این دو دانشجو هر کاری که از دستش بر می‌آمد انجام داد تا این دو دانشجو بتوانند شرکتی را به نام HP تاسیس کنند.

تاریخچه سیلیکون ولی

بعد از جنگ جهانی دوم فردریک قصد داشت با جوانانی که تازه فارغ التحصیل شده اند ارتباط برقرار کند و به شرکت های نوپایی از جمله HP به کمک دولت مرکزی زمین هایی را اهدا کرد تا آنها بتوانند کسب و کار خود را گسترش دهند، البته لازم به ذکر است شرکت هایی از جمله گوگل، فیسبوک و استنفورد نیز در این مناطق گسترش پیدا کردند و به کمک همین شرکت های بزرگ است که این منطقه موفقیت های بسیاری را کسب کرده و اسمش زبانزد عام وخاص می‌باشد. هنگامی که جنگ جهانی دوم به پایان رسید جوانان بسیاری از جنگ باز گشته بودند و تقاضای ادامه تحصیل کردند بنابراین تقاضای ادامه تحصیل زیاد شد. فردریک که یکی از استادان دانشگاه استنفورد بود در جهت جبران خسارت های دانشگاه، پارک اراضی دانشگاه را اجاره نمود تا به عنوان پارک اداری استفاده کند. البته لازم به ذکر است نام این پارک را بعدها، پارک صنعتی استنفورد گذاشتند.

نام سیلیکون ولی از کجا آمده است؟

سیلیکون ولی دره ای در حدود 70 کیلومتری جنوب شرقی سانفرانسیسکو در حومه سانتا، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا می‌باشد. جالب است بدانید نام سیلیکون ولی رسمی نیست و این نام برای اولین بار توسط دان هوئلفردر یکی از مقالات اکترونیک نیوز منتشر نمود و این مکان به این نام شناخته شد، نام اصلی این منطقه دره سانتا کلارا است. دلیل انتخاب این اسم برای دره سیلیکون ولی به خاطر این بود که در ساخت قطعات کامپیوتری زیاد از این ماده استفاده میشد و جالبتر این است که این دره سال های قبل از تبدیل شدن به سیلیکون ولی، منطقه نظامی  و در اختیار نیروهای امریکایی بوده است.

سیلیکون ولی امروز

سیلیکون ولی این روزها بیشتر بر روی حوزه خدمات نرم افزاری و اطلاعات، شهرت یافته است سیستم های کامپیوتری، شبکه های اجتماعی، اپلیکیشن ها و نرم افزارها اکنون به صورت چشمگیری چهره سیلیکون ولی را تغییر داده اند، البته با وجود رشد سریع اینترنت و ارتباطات، چهره سابق صنعتی سیلیکون ولی را به چهره امروزی نیز تغییر داده است البته دنیای اینترنت و حضور در دنیای شبکه و استفاده از آن ها امری بسیار مهم و حیاتی است که سیلیکون ولی به عنوان پیشتاز در عرصه اینترنت باقی مانده است، سیلیکون ولی ساختار منظمی دارد که بر اساس نیازهای جهان سازمان یافته است که از جمله مراحل نوآوری ها از شکل گیری ایده تا جذب سرمایه و حمایت ها و ساختارهای حقوقی جهت جلوگیری از بروز اختلاف یا حل و فصل آن را شامل می‌شود.

سیلیکون ولی امروز

این دره محل استقرار شرکت های بسیار بزرگ و نوپا و تازه تاسیس در حوزه و فناوری های متفاوت است، که تمامی متخصصان و پژوهشگران از تمام نقاط جهان از جمله ایران در این شرکت ها مشغول به خدمت رسانی هستند و افراد ایرانی بسیاری در دانشگاه های معتبر ایران تحصیل نموده اند ولی برای ادامه تحصیل  در آمریکا، در سیلیکون ولی مستقر شده اند. لازم به ذکر است بسیاری از محصولات و تکنولوژی های برتر از جمله گوشی های هوشمند تجهیزات پزشکی، فناوری های ارتباطی و غیره دراین دره تولید و عرضه می‌گردند،  به عبارتی میتوان گفت دره سیلیکون ولی، منطقه صنعتی برای انجام تکنولوژی و فناوری های بروز می‌باشد.

چرا سیلیکون ولی شهرت زیادی در سراسر جهان دارد؟

به جرات میتوان گفت هیچ منطقه ای در جهان مانند سیلیکون ولی وجود ندارد. این منطقه از لحاظ نوآوری و اجرای فناوری های جدید و پیشرفته در رتبه اول دنیا قرار دارد و از جمله شرکت های بزرگی مانند: گوگل، اپل فعالیت خود را در این منطقه آغاز کردند که امروزه یکی از کمپانی های ابر قدرت در جهان شناخته شده اند، که هیچ کمپانی دیگری نمی تواند با این شرکت ها رقابت کند و البته تعجبی ندارد که هر استارتاپ کوچکی که در این منطقه انجام می‌شود، روزی به یکی از قدرتمندترین شرکت های علم و فناوری تبدیل گردد زیرا ابزارهای بسیار پیشرفته از جمله گوشی های هوشمند، لوازم خانگی، اینترنت و غیره در جهت راحتی زندگی و کسب و کار در سیلیکون ولی تولید میگردد و البته دانش بنیانی که در سیلیکون ولی هستند و محصولاتی را تولید می‌کنند، روزی فکر نمیکردند که بتوانند به واسطه حمایت سرمایه گذاران سیلیکون ولی، اوج بگیرند. از جمله مواردی که در شهرت سیلیکون ولی تاثیر داشته است عبارت اند از:

جذب افراد نخبه

اولین نکته جذب افراد نخبه در این منطقه است. در سال های 1995 تا 2005 منطقه سیلیکون ولی تمام تمرکز خود را برای جذب افراد نخبه و باهوش بکار گرفت و براین این منطقه ملیت خاصی مطرح نبود و این مورد باعث شد تا افراد نخبه زیادی به این منطقه جذب گردند که از جمله نیره های متخصص چین و هند بود  که با توجه به تنوع فرهنگی فراوان و جمع کردن انواع تفکر ها و سلایق در این منطقه میبینیم که همین امر باعث جهانی شدن این منطقه شده است.

حمایت از استارتاپ ها

نکته دوم که در این منطقه مورد استقبال قرار گرفت حمایت از استارتاپ ها بود بدین صورت که در منطقه سیلیکون ولی همگی معتقد بودند که تمامی افرادی که کارآفرین هستند و افرادی که میخواهند کسب و کار خود را شروع کنند برای شروع لزوما نمیتوانند موفق باشند و البته نیاز به یک حمایتگر دارند. این منطقه از مشاورانی برخوردار است که کارآفرینان تازه وارد را راهنمایی می‌کند و از آن ها در توسعه شرکت خود حمایت می‌کنند و اگر در روند پیشرفت استارتاپ های نوپا مشکلی پیش آید سرمایه گذاران به کمک آن ها می روند و مشکل آن ها را برطرف خواهند کرد که همین موضوع می‌تواند یک دلیل پیشرفت این منطقه باشد.

تیم سازی

مشاوران سیلیکون ولی برخلاف تمامیه افراد دیگر بر این باورهستند که برای انجام کارهای بزرگ باید افرادی که دارای روحیه خلاقانه و ایده نو هستند نیز در استارتاپ ها حضور داشته باشند.

دانشگاه های درون سیلیکون ولی

یکی دیگر از دلایل پیشرفت این منطقه این است که دانشگاه های درجه یک آمریکا، دور تا دور این دره هستند، اجازه دهید تا به چند مورد از این دانشگاه ها اشاره کنیم:

  • دانشگاه کارنگی ملون
  • دانشگاه پالو آلتو
  • دانشگاه استنفورد
  • دانشگاه پلی تکنیک شمال غربی دانشگاه علوم و تکنولوژی کالیفرنیا
  • و غیره

تعداد بسیاری از کارآفرینانی که به موفقیت رسیده اند از دانشگاه استنفورد آمریکا داخل سیلیکون ولی فارغ التحصیل شده اند.

دانشگاه سیلیکون ولی

چه شرکت هایی در سیلیکون ولی رشد کردند و به دنیا معرفی شدند؟

امروزه سیلیکون ولی میزبان دفاتر اصلی تعداد زیادی از غول های فناوری جهان است برخی از شرکت هایی که دفتر اصلی آنها در سیلیکون ولی مستقر شده اند عبارت اند از: اپل، ادوبی سیستمز، اچ پی، تسلا موتورز، فیسبوک، نت فلیکس، الکترونیک آرتز، اوراکل، آی ام دی، انویدیا وسترن دیجیتال و غیره.

علاوه بر کمپانی های بالا، بسیاری از شرکت های بزرگی که در حوزه IT فعالیت می‌کنند و شعبه اصلی آن ها در این منطقه نیست ولی در سیلیکون ولی دفتر دارند عبارتند از: اچ سی ال، اوبر، ایسوس، آمازون، پاناسونیک، پیکسار، دل، سامسونگ، سونی، مایکروسافت، نوکیا، یوتیوب و غیره

وجود چنین شرکت هایی، سیلیکون ولی را به مهم ترین پارک علم و فناوری تبدیل کرده است که می‌توان گفت نیمی از تولید داخلی ایالت کالیفرنیای آمریکا را به خود اختصاص داده است که از تولید داخلی بسیاری از کشورهای جهان بیشتر است. از جمله حمایت های دولت آمریکا و دانشگاه استنفورد در تجمیع سرمایه های انسانی نظیر دانشمندان، مهندسین، دانشجویان مستعد در این منطقه نقش بسزایی در رشد آن را داشته است که امروزه سیلیکون ولی و محصولات آن را نمیتوان از دایره زندگی خود حذف نمود.

  • Start Publishing Date
اهمین آب

اهمیت آب در زندگی انسان، تصفیه آب و مزایای آب تصفیه شده

یکی از مهم ترین ماده‌ها بعد از هوا بر روی کره‌ی زمین آب است، ...

تاریخچه سیلیکون ولی

تاریخچه سیلیکون ولی

شاید تابحال نام سیلیکون ولی "”silicone valley یا همان دره سیلیکون ولی را شنیده باشید، این دره برای ...

قالب گیری بادی (بلومولدینگ) چیست؟

امروزه با گسترش زندگی مدرن استفاده از پلاستیک ها یکی از مهم ترین و پرکاربردترین ...

Load More